söndag 22 juni 2008

Veckans hatobjekt: Skatorna och FI

Nu har jag blivit väckt tre dagar i rad av att en samling skator för en konferens strax nedanför mitt sovrumsfönster. Kl. 05.15 på morgonen. Jag har inget mot att gå upp tidigt, men att bli väckt på detta sätt är inte tilltalande. Naturligtvis är det mitt eget fel, eftersom jag placerat kaninburen i närheten av fönstret och skatorna vill åt kaninens mat. Vad i hela friden är intressant med detta då? Jag gör en Harrysson/Settman och säger skator - nu måste vi tala om kvinnorna i politiken. När jag ser skatorna påminner dem mig om FI's partistämma. En av dem är t.o.m lik Tiina Rosenberg.



Att man kan skapa något så dumt som ett feministiskt parti är för mig en gåta. Hade det varit på 1800-talet kanske.... Sveriges Rikes Lag tar inte hänsyn till om du är man eller kvinna. Och vad har politik med feminism att göra? I mina ögon är inte ens kvinnan diskriminerad i Sverige. Iallafall inte i rättslig eller social mening. Man kan diskutera det här med lönerna förstås, men i 90% av fallen är det som med kvinnorna och bilkörningen - kvinnor är bättre förare enligt statistiken, men de kör bara en tiondel av vad männen gör. Samma i arbetslivet. Männen har 10 års mer erfarenhet av arbete - många kvinnor har ju varit hemma med barnen. Skall då båda ha lika lön? Nej, säger jag. Däremot borde alla män vara hemma lika mycket som kvinnorna, men det åstadkommer man ju inte genom ett politiskt parti. Däremot känner jag många män som är diskriminerade i hemmet. När de kommer hem efter en dag på fabriken skall de plötsligt ställa sig och laga mat, tvätta och diska - trots att deras fru varit hemma hela dan och fikat med sina väninnor, shoppat, tittat på såpor och annat "nyttigt". Snacka om dubbelarbete. Nä, i hemmet ligger vi män i lä. Kanske det är dags att starta ett mansparti?

Tiina Rosenberg har fått sin utbildning bl.a i Leipzig vid Karl-Marx universitetet, och är hör och häpna professor. Vidare är hon uttalat förespråkare för Queerfeminismen - som innebär att man inte tycker att heterosexualitet skall utgöra en norm för samhället vad det gäller familjebildning etc. Hur man då skall kunna bilda familj begriper jag inte riktigt. Jag har inget emot homosexuella, men att idiotförklara den samhällsstruktur som bygger på kärlek mellan könen är direkt felaktigt. Innan denna bisarra figur avgick från FI's styrelse hann hon med att bli anklagad för att använda härskartekniker (manipulation av åsikter), fälla uttalanden såsom: "kvinnor som har sex med män är könsförrädare", "FI ska inte föra någon jävla borgerlig tantpolitik", "En bra moderat är en död moderat" och "heterosexuella kvinnor sviker kvinnorörelsen". Nu är hon åter på tapeten, då hon vid den formella promoveringsmiddagen för nyblivna doktorer gick upp på scenen hojtandes "fuck you", "fuck you", "fuck you", till sånggruppen Last Call inför alla 500 oförstående gäster. Vad som egentligen retat upp henne är oklart, men något i den satiriska texten fick henne att bli fullt rabiat. Att hennes mentala hälsa är något som borde ifrågasättas av Lunds Universitet är nu ställt utom allt tvivel. Och hur kan staten ge denna märkliga person lön för att forska i "genusvetenskap" är för mig en gåta. Hur kan en homosexuell aktivist skriva nåt av värde för forskningen? Det är ju som om en alkoholist skulle skriva om Svenska folkets dryckesvanor. Nä, jag blir bara upprörd och förbannad när jag ser denna tragiska figur i media.

Mer synd tycker jag däremot om Gudrun Schyman, som tvingats ut i kylan tillsammans med FI. Utan att vara vänsterpartist konstaterar jag att hon är en av de få kvinnliga politiker som gör ett seriöst intryck, är intelligent och kan föra en debatt. Men tyvärr blir även hon ett skämt i FI's regi. Hela partiet består ju av skator, f'låt flator som hatar män. Det finns dock en(!) man i partistyrelsen, och det är Gudruns förre medarbetare i Vänsterpartiet.

När man besöker FI's hemsida hittar man som tur är inte Tiina längre, men man skulle kunna tro att man är på en sajt som lobbar för alla världens pride-festivaler. Vad har politik med gay-lobbyn att göra? Jag tror att de flesta liksom jag inte diskriminerar homosexuella på något sätt, utan accepterar dem i samhället. FI stänker siffror omkring sig, procent hit och dit. Problemet är bara att dessa siffror sällan gäller Sverige utan Bangladesh eller andra U-länder. Man riktigt känner att FI borde sätta upp sitt högkvarter i nån bananrepublik istället, för de verkar inte leva i dagens Sverige iallafall.

Veronica Svärd, styrelseledamot i FI, skriver i en artikel att "Män som grupp är den största miljöboven idag". Men hon förklarar inte varför. I övrigt uttrycker hon högst humanistiska ideer som hon plötsligt vrider till nåt feministiskt istället. Saker som är självklara för en ansvarsfull medborgare och inte ens behöver diskuteras. Förutom påhopp som "Män måste bli fullvärdiga föräldrar", "Feminister hatar inte män. Vi tror bara att en del av männen kan så mycket bättre än de visar idag.", "Jag har förvisso också fått smaka på mäns våld i mitt liv och får dagligen bemöta attityden att jag som kvinna är en andra klassens människa och att det jag säger inte är lika mycket värt som när en man säger det." är hon en ganska vettig människa med normala åsikter.

Jag skulle också kunna tycka synd om mig själv för att livet behandlat mig taskigt, och att saker och ting inte alltid är rättvisa. Speciellt illa har jag blivit behandlad av kvinnor. Men jag startar inte ett parti för den sakens skull.

Enligt mitt synsätt borde FI slänga ut alla flator och gay-lobbyn, döpa om sig till humanistiskt initiativ och därifrån börja verka för ett jämnställt samhälle. Då skulle man kanske bli tagen på allvar.

Fem snabba till Tiina Rosenberg:

1) Byt frisör. Frisyren ser ut som den skapats av en trasig dildo.
2) Byt psykolog. Vilken som helst duger. T.o.m en hundpsykolog borde kunna få ordning på kaoset i ditt huvud.
3) Get laid. Inga kommentarer behövs.
4) Avgå som professor och satsa på en ny avhandling i ämnet "hur-man-gör-sig-själv-till-åtlöje" istället.
5) Ta en kurs i Svenska för invandrare. Ditt språkbruk förpestar luften och drar ett löjets skimmer över hela den Akademiska världen.

Fem snabba till FI.

1) Sluta gå på gay-möten och värva väljare. Ni kommer aldrig över 4%-spärren även om det kanske finns fler än 4% som är gay i Sverige. Man måste räkna med att en del av dem faktiskt är intelligenta också.
2) Sluta fokusera på jämställdheten. Alla är otroligt trötta på den mossiga debatten som pågått sen 60-talet. Och se för guds skull till att få in fler män i partistyrelsen och döp om er enligt ovan till Humanistiskt initiativ.
3) Skaffa en ny frontfigur som ser ut och beter som en kvinna. Inget fel på dig, Gudrun, men ditt rykte ligger dig i fatet, och de andra hade hedrat vilken åker som helst som fågelskrämmor. Nä, värva Maria Wetterstrand istället!
4) Eller varför inte ta med alla aparta figurer från samhället i partiet? Ingen är väl riktigt normal, men börja med shopaholics, missbrukare, pedofiler, politiker (aj fan, det gåt ju inte...) och allehanda sektmedlemmar. Det hade iallafall blivit j-ligt roliga partistämmor!
5) Skriv om partistadgarna och gör automatiskt alla barn till medlemmar i partiet till medlemmar också. Så har socialdemokratin i princip gjort i alla år, så varför inte anamma en god ide'?

Själv säger jag bara: KRA,KRA,KRA !!!


Läs mer om: ,,,,,,,,, ,,

Inga kommentarer:

free hit counter script