fredag 27 juni 2008

En del av den svenska själen håller på att dö

När jag var lite grabb, nån gång efter stenåldern eller så, fanns det bara i princip två sorters bilar i Sverige: Volvo och Saab. Man kunde klart se skillnaden mellan de båda och jag fascinerades av olikheterna i formerna. Detta gällde förstås alla bilar. De var personliga på nåt sätt, hade sitt eget ljud, luktade på sitt eget sätt, fransmännen hade till och med sitt eget skruvsystem som gjorde det omöjligt att äga en fransk bil - ännu mindre att reparera den. Idag när jag tittar ut på gatan ser alla bilar likadana ut. På något sätt är det väl så att enligt alla fysikens/aerodynamikens lagar och med tanke på bensinförbrukning och miljö KAN en bil bara se ut på ett sätt. Tråkigt, tycket jag. Ännu tråkigare är det för Volvo och SAAB som inte har ett enda argument för att man skall köpa just deras bilar.

Detta är nog en del i varför vi inte lyckas sälja våra bilar och behålla de arbeten som finns. Det är en tragedi att Volvo återigen skall avskeda personal och lägga ned fabriker. En stor del ligger väl naturligtvis i att svenskarna själva inte köper en svensk bil längre och att andra länder helt enkelt producerar bättre och billigare.

Vad jag ogillar däremot är att Volvo inte tar sitt samhällsliga ansvar.

Man har i företag som Volvo ett otal subventioner från samhället i form av bidrag, lokaliseringsstöd, infrastruktur, skattesubventioner etc. Trots detta gnäller man och kan inte ta ett par dåliga år. Exempel på detta är när SAAB fick(!) mark gratis av Malmö Kommun för att bygga fabriker, investerade för att uppnå ett nollresultat och sedan la ner hela skiten igen. Ett företag måste vara vinstdrivande, det begriper i synnerhet jag, eftersom jag driver ett flertal själv, men det finns nåt som heter etik och moral även i företagandet. Om man nu får stöd från samhället i form av olika åtgärder när det blåser snålt, bör man också betala tillbaka när det går bra. Idag bedriver flera storföretag en utpressningspolitik mot samhället. "-Får vi inte detta och detta, sparkar vi ett par hundra och lägger ned verksamheten".

Jag säger bara: Lägg ner skiten om det inte lönar sig.

Gång på gång lurar dessa aktörer de styrande i samhället genom tomma hot och falska löften. Det retar mig oerhört att man låter sig luras. Vi lever i nån sorts kvasi-marknadsekonomi där varken marknaden eller staten styr utan regeln "ju större du är - ju mer blir du subventionerad" verkar gälla.

Detta gäller i synnerhet Volvo. Från att ha varit ett helsvenskt företag som byggde på entreprenörsskap och gott hantverk har man slutat som dussinproducent av fula bilar och en av de största bovarna på den internationella ekonomiska marknaden. Bara % hit och dit räknas. Vad man rimligtvis kunde begära från samhällets sida är att antingen: a) köpa tillräckligt med aktier i statens regi så att Volva kan styras eller b) låta dem klara sig bäst dem vill. Inte nåt mellanting. Det senare alternativet tilltalar mig personligen mer. Vi måste flytta över våra resurser från tillverkningsindustrin nu när vi lämnar industrisamhället bakom oss, och satsa på know-how, nya uppfinningar, spetsteknologi och utveckling. Inte fortsätta bygga konservburkar.

Här kommer några goda råd som Volvo kan ta åt sig:

- Sluta fokusera på säkerheten. Alla vet att det är farligt att köra bil, men folk vill inte ha en bil som till 80% består av krockkuddar, SIPS, metallramar etc. Det känns som att köra omkring i en madrasserad cell.

- Skicka era designers till dagis i två veckor tillsammans med sina barn. Förutom att man får tillbaks ett par glada medarbetare kan dem nog få lite inspiration till nästa bilmodell, för inspiration är verkligen nåt som saknas.

- Satsa på att tillverka en RIKTIG miljöbil, inte nån sorts halvfabrikat som inte är ett dugg miljövänligare än en vanlig bil.

- Sänk priserna i Sverige. Det övergår mitt förstånd att en svensktillverkad bil kan vara DYRARE än en fransk. Vi är ju för tusan med i EU bägge två.....

- Ge er in på marknaden för leksaksbilar istället. Antalet barn på jorden bara ökar och ökar, så marknaden bara växer och växer. Där finns ju dessutom inte samma konkurrens.

- Sluta tänk fyrkantigt. En bil behöver inte se ut som en svensk midsommar. Dvs. en sillaburk med en tändsticksask ovanpå med fyra jordgubbar undertill.

- Sluta med rostskyddsgarantin. Den kostar bara pengar och alla vet att spillolja är mycket bättre, dessutom skiter de som har bilar äldre än åtta år fullständigt i rost.

- Tillverka en bil med mycket krom, glitter och lull-lull. Då blir de internationella biltjuvarna intresserade och slutar stjäla Mercedes och BMW. Exportsiffrorna skjuter i höjden och populariteten utomlands kommer att öka.

- Låt varje montör skriva ett personligt meddelande till bilens köpare. Detta döljs sedan under en klisterlapp som man måste skrapa bort. Hela Sverige ÄLSKAR att skrapa, skit samma om man vinner eller inte. Det är skrapandet i sig som är kul. "-Käre köpare, denna bil jag monterat har, nu blir jag sparkad och har inte jobbet kvar."

- Byt namn. Volvo låter otroligt tråkigt. Vaddå "jag rullar"? Alla vet väl att en bil rullar. Gärna nåt franskt. T.ex "Merde" eller nåt bra könsord. Sex är ju alltid populärt. T.o.m skitfilmer som "Sex & the City" säljer ju.

Ta åt er och begrunda, så kanske t.o.m jag köper en Volvo nästa gång!

,,,,,,,, ,,

Inga kommentarer:

free hit counter script