onsdag 11 juni 2008

FRA - I dont care !

Ni som läst min blogg sen tidigare vet att jag inte gillar FRA, och gärna debatterar detta. Jag läser även andras bloggar i ämnet och håller mig uppdaterad. Men vad som slår mig är naiviteten hos de flesta jag läser. Tror man verkligen på allvar att detta skulle vara nåt nytt? Spanat på medborgarna har man ju alltid gjort. Ta IB-affären som toppen på ett isberg. Sen har vi ju andra skandaler, Ebbe och vår kära Anna-Greta t.ex.

Det som skiljer Sverige från andra länder är att här debatterar man det. I USA eller England är det tyst som i graven, där sopar man allt under mattan och säger inte ett skit till sina medborgare. Det farliga här i Sverige är att man kan fästa detta på ett papper och tillåta det i laglig mening. Det gör att alla politiker kan svära sig fria. Dvs. ingen tar sitt ansvar om ett övertramp begås. Lagen finns ju där.

För min del skiter jag i om dem avlyssnar mig, vill jag hålla mina konversationer hemliga gör jag det, med eller utan lag. Detsamma gäller allt annat också. Är det nåt jag lärt mig av livet är det att skall man vinna, måste man ta reda på hur. Och detta är i mina ögon en baggis.

Jag ser iställer andra skuggor i sammanhanget som är betydligt allvarligare. Om man vill få folk att fokusera på denna frågan, vad håller man på med egentligen? Polititiskt rävspel är ju en sak, det är vi vana vid, men det finns större och viktigare saker än denna. Märkligt nog verkar politikerna själva strunta i att debattera detta, antingen är dem rörande överrens för en gångs skull, eller tycker dem som jag - att det är en skitsak.

Jag skulle hellre se en debatt om Sveriges vapenhandel, SÄPO's samarbete med CIA, nivån på undervisningen i den Svenska skolan, försvarets vara eller inte vara, vårt omoderna politiska system eller nåt annat relevant.

Läs mer om: ,,,,,,,,,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle vilja se mer ifrågasättande av demokratin i sig. Inte att demokrati är fel, men det är inte perfekt. Treaty of wesphalia (eller hur det nu stavas) förändrade inte maktbalansen på något sätt. Den bara förändrade rådande struktur och därmed blev man aldrig av ansvarslösa politiker. Jag var på DN:s utrikesdag idag och lyssnade på Carl Bildt prata. Fick aldrig chansen at ställa frågan man sällan får höra debatteras. Hur påverkas företag med FRA lagen? Försvinner inte svenska företagshemligheter inte till utländska aktörer? Det finns ju alltid röt-ägg bland alla "bevakare". MEn det var bara 4 pers som fick ställa frågor och jag var nummer 5...sugigt

Anonym sa...

missade läsa igenom förra inlägget så det innehåller stavfel och meningsfel. men du hajjar.

free hit counter script