söndag 29 juni 2008

Peter och Eva

Idag på DN kan man lyssna på Eva Dahlgren och Peter Jöbacks's nya duett "Himlen har inget tak". Låten luktar sommar och lägger sig som en behaglig vadd omkring mina öron. En given sommarhit om man frågar mig.

Eva Dahlgren har sedan början av 80-talet varit en av de riktigt stora svenska sångerskorna för mig. Med sin något hesa röst och sina superba texter har hon gjort ett avtryck i svenskt nutida musikliv som märks i princip hos alla artister som sjunger pop på svenska idag. Hon är dessutom en av få artister som aldrig blivit diva eller svikit sina ideal. Varken privat eller musikaliskt. Efter en något krokig start på 70-talet då Björn & Benny upptäckte hennes talang, har hon år efter år levererat varm och innerlig musik som tröstat många ensamma själar.

Tillsammans med Peter Jöback, som egentligen inte lyckats annat än i musicalsammanhang visar hon återigen att Sverige verkligen behöver Eva. Peter låter lite som Uno Svenningsson, som också är en stor förebild för många sångare och tillika stilbildare. Detta kan mycket väl bli hans stora genombrott som sångare på den svenska musikscenen. För sjunga kan han, och är i mina ögon en underskattad artist. Hoppas nu bara att nåt skivbolag kan skaka fram lite vettigt material eller att samarbetet med Eva Dahlgren fortsätter. För höra mer av Peter Jöback vill jag verkligen!

Njut av den Svenska sommaren nu!!!

,,,,,,

Inga kommentarer:

free hit counter script