lördag 28 juni 2008

Anders Wik närmar sig sanningen - men inte ändå

"Din trafik avlyssnas även utan FRA-lagen" säger Anders Wik idag på debattsidan hos DN. Detta tvivlar jag inte en sekund på. Vad han däremot försöker ge sken av är att FRA endast ägnar sig åt utländsk signalspaning och inte inhemsk. Han skriver vidare: "Det var ett missgrepp när vi av pedagogiska skäl beskrev våra metoder som urval med "sofistikerade sökbegrepp".

Det begriper jag också, att detta måste vara en grov förenkling av verkligheten. Naturligtvis använder man betydligt mer sofistikerade metoder för att göra ett urval, och senare undersöka det. Men frågan är ju om de som röstat igenom lagen begripit det?

Om inte, har de ju röstat igenom nåt som de inte begriper ett dugg om.

Som jag skrivit tidigare skiter jag fullständigt i om jag blir avlyssnad eller inte. Jag har inget att dölja. Det jag däremot är emot är PRINCIPEN. Dvs. att man skall kunna ratificera övergrepp mot den personliga integriteten genom en lag. Vad finns den enskildes rättssäkerhet då? Det är ju bara för FRA och andra myndigheter att göra som dem vill och hänvisa till denna lag, så går dem fria.

Vidare erkänner Anders Wik att "FRA har mer än 25 års erfarenhet av att utvinna resultat med söksystem i internationella dataströmmar, och metodiken har faktiskt förfinats på dessa 25 år." Detta tror jag absolut är sant, men det hindrar ju inte att metoderna kan slå fel ibland och oskyldiga drabbas. Han påstår också: "Trovärdigheten gentemot kritikerna bör öka när FRA - eller övervakarna - redovisar hur väl "inrikesspärrarna" fungerat i praktiken." Tidigare säger han i artikeln att vi inte kommer att ligga på Topp 3 ens, när det gäller signalspaning i Europa. Den som är påläst kan konstatera att USA's signalspaning kände till 11:e september, men inte visste när och hur. Hur kan då Anders Wik påstå att dessa spärrar kan fungera i praktiken, är för mig en gåta, då USA sysselsätter 38.000 medarbetare samt spanar internationellt i form av Echelon m.m.

Bra är att du, Anders öppnar slöjan på glämt och upplyser allmänheten på vissa punkter. Dåligt är att inga av dessa argument rättfärdigar en lagtext som låter staten ta kontroll över den enskilda individen.

Läs mer om: ,,,,,,,,,, ,,, , ,

Inga kommentarer:

free hit counter script