lördag 19 juli 2008

Musburgare med lök, tack

Vad som upprör hela svenska folket just nu är upptäckten av en mus i en fransk baguette. Jag läser i en bloggkollegas blogg som lyckats vända på detta uttryck, att det borde vara roligare med en baguette i musen. Jag utvecklar det hela och konstaterar att det hade varit ännu roligare med en baguette i en FRANSK mus. Då hade vi ju plötsligt talat om kungafamiljen, som med sina franska anor hade varit högaktuell i debatten. Nåväl, nu har ju iallafall vårt kära KO nåt att "sätta tänderna i".

Annars har man inte åstadkommit mycket på detta vårt kära effektiva värk den senaste veckan. Förutom att då fälla en vinproducent för att ha haft med en löjromstoast i reklamen. Etersom Konsumentverket numera ligger i Karlstad är väl inte detta så uppseendeväckande eftersom man antagligen tycker att man skall äta älg till vinet, eller kanske inmundiga det under vargjakten? Undrar förresten vad dem tycker om Jägermeister? Jag har tidigare i min blogg skrivit om detta resursslöseri av skattebetalarnas pengar i samband med tomtemasker, kängurumän i tunnelbanan m.m, men vill ytterligare en gång poängtera vikten av en meningsfull tillvaro för dessa tjänstemän. Nu börjar dem ju iofs. närma sig Norge, där ett dylikt verk borde mottas med öppna armar.

Varför inte sälja KO till Norrmännen?

Kan man sälja det enda statliga som går med vinst till fransmännen borde vi ju kunna sälja KO till norrmännen?

Min medarbetare Christer Viking, tidigare FRA-anställd som fick sparken efter att ha smygkikat i Sten Tolgfors frus blus (vilket strider mot FRA's NUVARANDE verksamhet), rapporterar till mig direkt från Karlstad om Konsumentverkets verksamhet.

Vardagen har verkligen förändrats här i Karlstad sen KO kom hit. Numera ser man varje morgon 120 personer joggandes omkring i centrum på morgonkvisten iförda kängurukläder och tomteluvor med texten "Jag är en alkoholfri tomte". De brukar stanna till varje gång de ser ett barn och bjuda på ett par karameller ur en stor burk märkt med "Marknadsdomstolen". Barnen verkar dock inte gilla detta godis, då de flesta spottar ut det omedelbart. Ledaren för denna procession verka heta Gunnar, då alla ropar i kör medans dem springer: "-Go Gunnar Go, imorgon spränger vi en bro". Detta är helt i linje med verkets nuvarande målsättning, enligt en högt uppsatt tjänsteman: "-Vår strävan är ju att öka klyftan mellan konsumenterna och företagen".

Det ryktas också om en tävling för alla anställda, då den som har samlat ihop flest anmälningar fram till jul kommer att vinna en Spa-helg i Sunne. Jag fick en pratstund med Märta Elgh, en av de mest nitiska tjänstemännen som ligger bra till i denna tävling med 103 anmälningar. På frågan om vad man skall göra för att placera sig bra i sådana här tävlingar svarade hon:

"Först och främst går jag aldrig nånstans utan förstoringsglas och kikare, man vet ju inte vad man kan hitta i affären t.ex. Sen är det ju viktigt att dokumentera det man hittar, så för detta ändamål har jag alltid två kameramän och min sekreterare på plats så fort jag går utanför dörren. Vidare är det viktigt att läsa vad Expressen, Aftonbladet och Hemmets Journal skriver. Där får man tips på många oegentligheter i vårt konsumentsamhälle, och det de skriver brukar ju faktiskt vara sant."

Man har också noterat ett märkbart ökat intresse på systembolaget här i Karlstad för Bag-in-a-box viner och det ryktas att man har vinprovning varje fredag på KO. Detta bekräftas också av den lokala polisen som ett flertal gånger omhändertagit onyktra tjänstemän på fredagarna iförda AIK-tröjor skrikandes: "-Snälla, jag vill hem till Stockholm igen".

Angående den uppmärksammade musdebatten har nu KO uppmanat stadens korvkiosker att börja sälja musburgare i syfte att ta reda på om konsumenterna egentligen inte vill ha denna produkt, annars torde en anmälan vara överflödig. Mustafa Ehemir, som tillverkat kebab i sitt hemland i många år av just muskött säger till mig: "-Vi ha inte manga kunder som vilja provsmacka denna, men med lökk på denna är riktig god"


Så det kan gå, tur att man inte är statligt anställd....

Läs mer om: ,,,,,,,,,,,,

2 kommentarer:

Pelle sa...

Man måste balansera kolhydrater med protein, inget konstigt med det. Det blir lägre GI.

Radikalen@live.se sa...

Ja visst blir det lägre GI, men frågor som kvarstår är ju: Hur många kalorier innehåller en genomsnittlig mus? Är köttet magrare än hos kon eller grisen? Skall man servera musen med eller utan huvud i burgaren?

free hit counter script