fredag 13 juni 2008

Svenska Ord

Idag bryr jag mig varken om FRA, politik eller bröderna Schulmann. Istället ägnar jag mig åt det stolta svenska språket. Visst är det fantastiskt! Svenska Ord var det samarbete mellan Hasse och Tage som roade och fortfarande roar stora delar av vår befolkning. Min blogg idag handlar dock inte om dessa eminenta herrar utom mina egna betraktelser.
Nedan följer några reflektioner:

* Kan journalisten Niclas Rislund vara Hans Scheikes försvunna son? Både namnet och hans skriverier vittnar ju härom.

* Idag känner vi alla till ord som "vänsterradikal", "Gråsosse" m.fl. Men vad är egentligen en "Feminazist", "Kryptofascist" eller "Åsa-Nisse Marxist"? Detta får man veta på Wikipedia. In de mer politiskt insatta bloggarna svänger man sig med ord som "Interventionistisk", "radikala globaliseringsaktivister", "Immateriellt arbete", "organisationsfetischism", "militant heroism" m.fl. Heder åt dessa uppfinningsrika herrar som på ett så avancerat sätt förgyller det svenska språket så att ingen fattar ett skit!

* Funderar över ordet syfilis. Min mor har definitivt syfilis. Hon har i alla år broderat, sytt gardiner, virkat, stickat etc. Detta ord borde bytas ut mot nåt lämpligare. T.ex SÖSSIG (Sexuellt överförd sjukdom slutar i galenskap) Det finns ju MDB, CP, AIDS, HIV etc. Mig veterligen har vi inte detta ord i ordlistan.

* Varför begriper inte folk att sojan heter Colorit därför att den gör precis vad den heter: "Colour It" - dvs. färgar den, såsen. Istället säger man "kolloriit"-soja. Samma sak med kexen: "Diggestiive" -kex. Naturligtvis är det ordet "Digestive" som kexen heter vilket betyder "smältningsbar", dvs. bra för magen.

* Nu för tiden far mina barn omkring och häver ur sig titlar såsom "spagge" och "svenne".
Många upplever dessa ord som negativa. Inte jag. Zlatan är ju en riktig "spagge". Ordet kommer så vitt jag vet från "spaghettilirare", nåt som med stolthet både Nisse Liedholm och Gunnar Nordahl var. En spaghettilirare är alltså en som spelar fotboll i Italien, vilket Zlatan gör. Alldeles utmärkt!
"Svenne" kommer ju från Svensson såklart. Sven betyder på gammal hederlig svenska gosse. Svensson borde då betyda "gossens son". Även detta tycker jag är fint och trevligt. Också alldeles utmärkt!
Frågan är ju bara vad vi skall kalla nynazisterna och NRP-arna? Nånting på "MDB" borde det ju vara, fast med den skillnaden att man byter "Minor" till "Major" i uttrycket. (Major Brain Damage)

XXXL-MDB? Ser han inte lite italiensk ut förresten?


* Hippaste uttrycket just nu: "Gilla läget". Varför säger man inte "acceptera omständigheterna såsom de de facto är" istället?

* Inom hockeyn säger man "i slottet", på engelska heter det "in the slot". Vilken virrpanna kom på denna översättning? Måste varit Wikegård.

* En av de största språkförbistringar som finns är missbruket av ordet "hatar" och "älskar". Dessa starka ord används till absolut ALLT nuförtiden. Skall man ytterligare förstärka dessa får man ta till svordomar i brist på annat. Helst engelska sådana. "Jag fucking jävlar hatar den förbannade domarjäveln" Leve adjektiven!!! Vad man däremot inte kan är att använda dessa adjektiv i positiv bemärkelse. Man kan ju inte säga till sin älskade: "Jag bloody helvetes älskar dig min älsklingsjävel". Då får man på käften.

På tal om nåt helt annat ser jag på nätet att Mona Sahlin är AIK-fan. Undrar om hon var med nere i Jönköping och slogs mot MFF-supportrarna? Vad jag vet hedrade iaf. inte Ilmar Reepalu tillställningen med sin närvaro..... men Mona är ju van vid olagligheter, så vem vet?

Peace brothers, until next time....

Läs mer om: ,,,,,,,,,,,

Inga kommentarer:

free hit counter script